Köpvillkor

Betalningsvillkor

Fri frakt över 499kr – Öppet köp i 90 dagar – Orderbekräftelse skickas direkt till din e-post efter lagd beställning

Priser & betalning
Priserna som visas på hemsidan är alltid inklusive moms. Priset i kassan är det totala priset inklusive alla avgifter. Vid eventuell fraktkostnad adderas detta i kassan innan du genomför ditt köp. Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Kortbetalning
Vi accepterar kortbetalning med Visa och Mastercard. Dina varor skickas efter genomförd betalning. Klarna gör det flexibelt, enkelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig. Betalningen sker direkt via Klarna. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.

Tillsammans med Klarna Bank AB erbjuder vi följande betalningsalternativ:

Klarna Faktura
Fakturan ska betalas inom 14 dagar från det att vi har skickat varorna. Det tillkommer inga extra kostnader. Du får fakturan via e-post till den mailadress du anger vid köp. Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och du åläggs betala en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta om 24,00 %. Sker ingen betalning därefter kan ärendet lämnas över för inkassohantering. Läs mer om villkoren för Klarna Faktura här.

Klarna Konto
Klarna Konto är en kontokredit som tillhandhålls av Klarna. Klarna Konto ger dig möjlighet att delbetala dina köp månadsvis, med minst 1/24 (minimum 50kr) av totala utnyttjade kreditbeloppet. Du kan när som helst välja att betala in hela skulden för att avsluta delbetalningen. Se mer information om Klarna Konto här.

Återbetalningar
I de fall en återbetalning är aktuell, görs detta främst genom återinsättning på ditt kontokort/bankkort. Återbetalningen sker inom några bankdagar från godkänt och avslutat ärende. Greatlight ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Greatlight förbehåller sig rätten att neka en order om det anses nödvändigt.

Leverans

Vi erbjuder fri frakt på ordrar som överstiger 499kr inom Sverige. Greatlight bjuder på det billigaste fraktalternativet. Vid ordervärde under 499kr tillkommer fraktavgift på 69kr. Vid order utanför Sverige men inom norden tillkommer en fraktkostnad på 699kr.Efter genomförd beställning får du en orderbekräftelse till din mail med leveranstid och information om ditt köp. Det är möjligt att leverera till annan adress än folkbokföringsadress och vi levererar till hela norden. När paketet lämnar vårt lager kommer du få ett nytt mail med leveransuppgifter, där du kan följa och spåra försändelsen.

Paket till ombud  
Du hämtar ditt paket på närmsta utlämningsställe. Du får en avi via SMS med information om uthämtningsplats.

Hemleverans  
Mot en extrakostnad, beroende på fraktbolag är det möjligt med hemleverans. Du blir kontaktad av fraktbolaget där du får möjlighet att välja leveranstillfälle.
Företagspaket – Skickas till den företagsadress du angett i kassan.

Leveranstider 
Normal leveranstid efter lagd beställning på lagerprodukter är 3-6 arbetsdagar. För beställningsvaror är leveranstiden ca 6-14 arbetsdagar. Vissa postadresser (t.ex. öar) kan det ta ytterligare 3 arbetsdagar för leverans. Om en vara inte finns i lager får du kontinuerligt uppdatering om när den finns i lager igen. Vid eventuella förseningar kontaktar vi dig med information om förseningen och avtalar ny leveranstid, för att underlätta så mycket som möjligt för dig. Du har alltid rätt att häva ditt köp vid eventuell försening mot utlovad leveranspunkt.

Ej uthämtade paket
Ej uthämtade paket skickas alltid tillbaka till Greatlight efter normalt 14 dagar, du får påminnelser via sms om att hämta ut ditt paket under tiden. För de varor som inte hämtas ut tar vi ut en avgift på 199kr för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift. Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten.

Paketering
Det är viktigt för oss på Greatlight att varorna packas ordentligt och noggrant innan de skickas ut till våra kunder. Vi värnar om vårt slutresultat och vill att du som kund ska vara nöjd hela vägen - från beställning till mottagandet av varan. Därför packar vi våra varor med omtanke och kärlek.
Miljön i åtanke! Kartongerna som dina varor levereras i är tillverkade av ett material som kommer från ett ansvarsfullt skogsbruk. Materialet tar hänsyn till människor och miljön, vilket är viktigt för oss på Greatlight! Allt som kommer med kartongerna är återvinningsbart och designat för att minimera materialåtgången.

Force Majeure

Greatlight kommer alltid för allt vi kan för att du som kund ska få din vara levererad. Men vi kan inte ta ansvar för förseningar till följd av omständigheter utanför vår kontroll och som vi inte kunnat förutse. Detta innefattas bland annat av krig, strejk, extrema väderförhållanden, eldsvåda, bojkott samt andra force majeure-liknande omständigheter som påverkar oss eller leverantörer.

Returer

Blev det inte riktigt som du hade tänkt dig? Ingen fara, vi vill såklart att du ska känna dig nöjd med ditt köp. Som konsument har du normalt 14 dagars ångerrätt med vi på Greatlight erbjuder dig 90 dagar. Så snart du fått hem din leverans bör du kontrollera att varan är oskadd. Kontakta oss direkt vid skada eller om du fått fel produkter vid leverans. Du når oss enklast via mail på hello@greatlight.se. Tänk på att packa upp varorna försiktigt och att spara emballaget för att kunna returnera varan/varorna på ett säkert sätt, det är viktigt att inget kan skadas och att originalkartonger medföljer. Produkterna måste vara helt oanvända och hela vid retur. Om så inte är fallet, kan Greatlight göra en värdeminskning på priset efter varans skick. Vid retur står beställaren för returfrakten och avgifter. Därför behåller vi 69kr om du väljer att använda vår fraktsedel. Väljer du att returnera på egen hand står du själv för frakten.

Returer skickas till:
Greatlight AB
Ättehögsgatan 8a
416 74, Göteborg


Returavgiften är 69 kr oavsett om du ska returnera delar av eller hela ordern.

Så här gör du en retur:
Meddela oss att du vill göra en retur. Detta gör du enklast via mail på hello@greatlight.se. Observera att detta måste ske innan de 90 dagarna löpt ut! Vi skickar en retursedel till dig via mail. Skriv ut den och tejpa fast den ordentligt på emballaget. Det går bra att packa varorna i kartongen från oss. Varorna behöver ha kvar sin originalförpackning, exempelvis lampförpackningen. Lämna in paketet hos närmsta postombud. Återbetalning sker inom 14 dagar från att vi fått meddelande om retur. En returkostnad på 69kr behåller vi vid återbetalning om du använt dig av vår fraktsedel. Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.


Ångerrätt

Vid köp utanför butik (t.ex E-handel) har du rätt att ångra dig inom 14 dagar från dagen du får hem varan. Greatlight erbjuder dig 90 dagar för att du i lugn och ro ska kunna fundera på om det är rätt belysning för dig. Men skulle du vilja ångra ditt köp så ordnar vi det. Det vi behöver från dig är:

-Du meddelar att du har för avsikt att skicka tillbaka varan. Du får då en fraktsedel hemskickad till den adressen vi skickade varan. Det går bra att använda konsumentverkets ångerblankett som finns lite längre ner på denna sidan.
-Du inom 14 dagar efter att du meddelat om nyttjande av ångerrätt skickar tillbaka varan i obruten förpackning.
-Du som konsument står för fraktkostnaden på 69kr även om du väljer att använda vår fraktsedel. Summan är densamma om du vill skicka tillbaka flera varor.

Vid godkänd retur återbetalar vi dig summan för ditt köp. Vi återbetalar dig inom 14 dagar från att vi fått meddelande om att du utnyttjar din ångerrätt.

För att läsa mer om Lagen om distansavtal, klicka här.

Konsumentverkets ångerblankett:
https://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da74c7786821d8d12a98b5a/angerblankett_konsumentverket_150817.pdf


Garanti

Alla produkter som säljs på Greatlight har 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Detta innebär att du som kund kan få felaktiga varor reparerade, utbytta, få pengarna tillbaka eller prisavdrag beroende på hur situationen ser ut. Produktgaranti täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel på produkten som fanns vid leverans. Produktgarantin gäller alltså inte vid fel på produktens funktion och utseende som skulle tillkomma efter att varan mottagits. 


Reklamation

Har dina varor skadats i transporten?  Vid yttre skada vill vi att du tar en bild på skadan och mailar till oss på hello@greatlight.se. I normalfall skickar vi en ersättningsvara så snart vi kan, tillsammans med en returblankett som du ska använda för att kostnadsfritt skicka tillbaka den skadade varan till oss. Transportskador är sällsynta, men kan i undantagsfall förekomma. Vi ser snabbt till att lösa situationen för dig på bästa sätt. Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset. Vid reklamation ska felet anmälas så snart det upptäckts. Anmälan om fel på varan ska ske inom två månader, då det anses vara en skälig tid. Kontakta vår kundtjänst för att anmäla en reklamation. Vid godkänd reklamation står Greatlight för alla kostnader som kopplas till returen, inklusive frakt. Återbetalning sker inom 14 dagar från anmäld retur till samma betalningsmedel som användes vid beställning av varan. 

hello@greatlight.se  
08-122 159 05
Till kundservice

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174


Greatlight.se är en säker sida!