FAQ - Vanliga frågor

FAQ - Vanliga frågor


Leverans & frakt


Vad kostar frakten? 

Vid beställningar över 499kr bjuder vi på frakten. Vid beställningar under 499kr tillkommer en fraktavgift på 69kr.

Hur fungerar en retur? 
Inom 14 dagar från att du mottagit din vara har du rätt till retur. Greatlight erbjuder dig 90 dagar. Kontakta oss och meddela att du tänkt returnera så mailar vi en retursedel som du enkelt kan tejpa fast på kartongen. Lämna sedan in den på valfritt postombud. Kom ihåg att spara ditt kvitto från postombudet. Vid retur tillkommer en portoavgift på 69kr.

Hur lång är leveranstiden? 
Normal leveranstid ligger på 1–5 dagar från det att beställningen är lagd. Vid beställningsvaror är leveranstiden 7-14 dagar. Vi försöker alltid att arbeta så effektivt som möjligt, för vi vet hur gärna man vill ha hem sin vara när beställningen är lagd. Vid försening av varor eller om en vara inte skulle finnas på lager hittar du information om det här.

Skadad vara vid transport – Vad gör jag? 
Om en vara skulle skadas under en transport, vilket inte brukar hända, ber vi dig kontakta vår kundservice direkt. Bifoga foto på skadan och ordernumret på varan, så kommer vi kontakta dig så snabbt som möjligt för att lösa problemet. I normalfallet skickar vi en ersättningsvara till dig så snabbt som möjligt. Vi skickar även med en ny returfraktsedel som du ska använda för att kostnadsfritt skicka tillbaka den skadade varan till oss. Läs mer om transportskador här

Vart är min beställning – Kan jag spåra den? 
Så fort varan lämnar vårt lager får du ett nytt mail med uppgifter kring leveransen, där du kan spåra din beställning.

Byten & Retur


Du som kund har alltid 90 dagars öppet köp och ångerrätt hos oss på Greatlight! Skulle du mot förmodan inte vara nöjd med din order går det bra att skicka tillbaka dina varor till oss. Följ instruktionerna under våra köpvillkor , där gör vi allt för att hjälpa dig.

Vem betalar för returförsändelsen? 
Vid retur eller byte är det du som kund som står för returportot, som du får skickat från oss vid anmälan om en retur eller ett byte. Returportot kostar 69kr. Har du fått en felaktig eller trasig vara, hör av dig till vår kundservice så snart som möjligt så hjälper vi dig!

Vilka betalningslösningar kan jag välja mellan? 
Det går att välja mellan Klarna konto, bankkort, faktura eller banköverföring.

Hur fungerar det vid en reklamation?
Skulle du behöva reklamera en vara har du hos Greatlight 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet vidtagits. För mer information, läs här om garanti & reklamation.

Hur fungerar betalning via Klarna? 
När du som privatkund använder Klarna som betalningssätt går betalningen via Klarna. Klarna presenterar en viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange kan variera från kund till kund.

Betalning & återbetalning


Vi erbjuder kortbetalning - Mastercard och Visa. Vi erbjuder även Klarna för våra kunder. Då gäller dessa betalningssätt: Faktura och konto. Läs mer om våra betalningsvillkor här.  Det görs aldrig någon direkt kreditupplysning av Klarna, utan detta sker vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. De kreditupplysningar som görs av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra. Faktura är ett förvalt alternativ, men du kan givetvis välja fritt bland de alternativ som erbjuds. Inga extrakostnader tillkommer vid val av faktura. För mer information om betalning via Klarna, kan du läsa om våra betalningsvillkor här eller på  Klarnas hemsida.

När får jag mina pengar återbetalda vid en retur? 
Pengarna sätts in på ditt bankkort så snart dina varor anlänt till vårt lager och ärendet avslutats. Du får tillbaka dina pengar inom 14 dagar från anmälan om retur. Återbetalning sker till den ursprungliga betalningsmetoden. Alltså det betalkort eller bankkonto som betalat för varan vid beställning. Vid betalning via faktura anmäler du till Klarna att du vill göra en retur. Har du inga fler varor på din order hävs fakturan, annars får du en ny faktura med kvarvarande produkter.